Wij zijn een Kwink school

Als ouder wilt u graag weten wat uw kind op school doet. Ook als het gaat om alles wat uw kind leert op het gebied van sociale en emotionele vaardigheden. Op de Petrus en Paulus maken we hierbij gebruik van de methode Kwink. Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Kwink richt zich vooral op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Met behulp van Kwink leren kinderen belangrijke lessen voor het leven.

Daarom Kwink!

• Voorkomt verstorend gedrag en pesten
  • Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
  • Zorgt voor een sociaal veilige groep
  • Verhoogt de leeropbrengsten
  • Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
  • Biedt iedere les unieke filmpjes
  • Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid
  • Is leuk!

LIST lezen

Kinderen die onze school verlaten kunnen een tekst vloeiend en met begrip lezen. Zij lezen voor hun plezier en om er iets van te leren. Om dat voor elkaar te krijgen, hanteren we de LIST aanpak. Het uitgangspunt van LIST is dat alle kinderen kunnen leren lezen, als ze maar plezier in lezen krijgen met voldoende tijd en een goede instructie.

LIST maakt dat leerlingen heel toegepast leren lezen, op een zodanige manier dat ze het ook nog eens graag blijven doen. Kinderen die te weinig lezen, oefenen hun vaardigheden te weinig, waardoor de motivatie afneemt. LIST is erop gericht om het plezier in lezen te versterken. In plaats van een nadruk op technische vaardigheden, wordt elke dag gestart met positieve en herkenbare leesmomenten. Zo begint elke dag met een half uur lezen, waarbij ook de leerkracht meedoet. Dat brengt rust en structuur en zorgt voor een prettige beleving rond lezen. LIST gebeurt vanaf groep 3 groepsdoorbrekend. Kinderen kiezen zelf hun boeken, waardoor het lezen betekenisvol is.

Leerkrachten weten waar leerlingen moeite mee hebben en kunnen daar individueel op inspelen. Omdat leerlingen op deze manier veel meer oefenen dan met gebruikelijke methodes, kunnen veel meer vorderingen worden gemaakt. Kbs Petrus en Paulus bevordert leesgedrag door het lezen van geleende boeken uit de eigen prachtige schoolbibliotheek. Daarnaast stimuleren we de leesbeleving door deelname aan het jaarlijkse Kinderboekenweekproject, de nationale voorleesdagen en de kinder(boeken)jury. In de bovenbouw is veel aandacht voor begrijpend en studerend lezen om leerlingen goed voor te bereiden op de overgang naar het voortgezet onderwijs.

Vier Keer Wijzer

VierKeerWijzer® is een thematische werkwijze voor de groepen 1 t/m 8 voor de wereld oriënterende vakken. Op de Pertus en Paulus zetten wij de werkwijze in van groep 3 t/m 8. De nadruk ligt op het samen verzamelen van kennis en de vaardigheden van de 21ste eeuw; kinderen en leerkrachten gebruiken hun talenten, er zijn lesbrieven voor de leerkracht, er zijn keuze-activiteiten voor de kinderen, een leerlijn leren leren, kennis wordt gevisualiseerd op de themamuur en in de kennistest aan het einde van het thema komt alles samen! De werkwijze van VierKeerWijzer® biedt aan de school meer dan voldoende ruimte om een eigen invulling aan het concept te geven. De leerkrachten van de Petrus en Paulus ontwerpen dan ook onderwijs zelf.

Dankzij een duidelijke structuur in VIER stappen krijgen onze kinderen veel vrijheid om keuzes te maken die bij hun leerstijl passen en heeft de leerkracht rust en overzicht om ervoor te zorgen dat de kerndoelen behaald worden.

Als kinderen leren hun talenten te benutten en vanuit motivatie mogen kiezen, worden ze eigenaar over hun leerproces. Ze willen aan de slag, ze hebben er zin in! En als dat gebeurt, merken we hoeveel kinderen kunnen, hoe ondernemend en nieuwsgierig ze zijn, welke kwaliteiten en creativiteit er op tal van manieren tot ontplooiing komen. Zo beschikken kinderen aan het einde van hun schooltijd over vaardigheden voor de toekomst en kennis voor het leven!

Coöperatief leren

Coöperatief leren is een onderwijsleersituatie waarbij de leerlingen in kleine groepjes op een gestructureerde manier samenwerken aan een taak met een gemeenschappelijk doel. Ze zijn niet enkel verantwoordelijk voor hun eigen leren maar ook voor dat van hun groepsgenoten. Kortom: ze leren VAN en MET elkaar. Het is dus meer dan leerlingen ‘gewoon’ laten samenwerken of overleggen. Bij coöperatief leren zijn alle leerlingen actief met de leerstof bezig, ze praten er met elkaar over, waardoor de inhoud van de stof meer betekenis voor hen krijgt. De opdracht is zo gestructureerd dat ze elkaar nodig hebben om deze tot een goed einde te brengen. Kortom, je krijgt een groter leereffect. Daarnaast wordt ook de zelfstandigheid van de kinderen bevorderd en realiseren we door coöperatieve leren een goed pedagogisch klimaat.