Ondersteuning

Onze school biedt passende ondersteuning voor leerlingen met specifieke behoeften. Soms is een steuntje in de rug voldoende, maar het komt ook voor dat daar meer voor nodig is. De leerkracht kan extra begeleiding geven in de vorm van verlengde instructie, verrijkingsopdrachten, een specifieke aanpak m.b.t. concentratie of welbevinden. Voor leerlingen die meer dan basisondersteuning nodig hebben, kijken wij samen met ouders en partners op welke manier we kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeftes van deze leerlingen met lichte ondersteuning. In sommige gevallen kan de school hiervoor extra financiële ondersteuning aanvragen bij het RSV, dit wordt ook wel zware ondersteuning genoemd.

Dyslexie

Bij leerlingen met een ernstige leesproblematiek wordt extra leesondersteuning gegeven door een onderwijsassistente, die door de interne begeleider wordt gemonitord. Onze school verleent medewerking bij het aanvragen van een dyslexieverklaring. De kosten van een eventueel onderzoek komen voor rekening van de ouders. Onder bepaalde voorwaarden wordt dit zelfs door de zorgverzekeraar vergoed.

Dyscalculie

Dyscalculie is een leerstoornis op het gebied van rekenen en betekent letterlijk ‘slecht kunnen rekenen’. Dyscalculie blijkt echter meer te zijn dan ‘slecht kunnen rekenen’: het is een stoornis in de ontwikkeling van vloeiend rekenen. Op de Petrus en Paulus worden kinderen met ernstige rekenproblemen/dyscalculie intensief ondersteund en begeleid in de klas. In bepaalde gevallen kan school ervoor kiezen de leerling effectieve begeleiding bieden tijdens extra individuele begeleidingsuren.

Interne begeleiders

Een intern begeleider (ook wel ib’er genoemd) is verantwoordelijk voor het opstellen en naleven van het zorgbeleid binnen onze school. Intern begeleiders omdat ze in de gaten houden of alle kinderen de juiste zorg krijgen. Daarnaast kunnen leerkrachten en ouders altijd bij de ib’er terecht voor vragen m.b.t ondersteuning. Op de Petrus en Paulus zijn Tanya van den Bemd en Janneke Breel de IB’ers.

Ondersteuningsprofiel

In het ondersteuningsprofiel staat beschreven hoe we de bovengenoemde ondersteuning van de leerlingen invullen.

Het kan gebeuren dat het niet lukt om een passend aanbod te realiseren voor een leerling. Als dat binnen de eigen school niet lukt, dan gaan leerlingen, al dan niet tijdelijk, naar een andere onderwijsvoorziening. Dit is een zorgvuldig traject waarbij ouders en het RSV vanaf het begin intensief betrokken zijn.